E-commerce u BiH

Trgovina putem interneta može biti uspješna i sigurna

Digitalno doba nije izmijenilo samo naše kupovne navike, već je u velikoj mjeri uticalo i na sam pristup prodavača prema prodaji. Danas je nezamislivo da jedan biznis nema svoje online prisustvo na online kanalima, bilo da se radi o web stranici, društvenim mrežama, blogu…

Broj Internet korisnika i potencijalnih kupaca koji kupuju proizvode i usluge putem interneta je sve veći.  Sadržaj, odnosno uslugu koju nudimo, ukoliko je kvalitetna, nagraditi će lojalnošću i redovnom kupovinom.

U članku koji smo pisali za AmCham BiH podijelit ćemo rezultate interne analize kompanije OLX.ba, a koji su jasan pokazatelj da je e-commerce tržište u Bosni i Hercegovini iz godine u godinu u značajnom porastu. Osim toga, iz svog ugla i načina poslovanja, elaborirat ćemo i približiti detaljnije koji faktori utiču na pospješenje poslovanja i povećanja online prodaje. Biti prisutan nije samo po sebi dovoljno, ali pratiti svjetske trendove i prilagođavati ih lokalnom tržištu itekako je dobar recept za uspjeh.

“Don't assume it all works! Put yourself in your customer's shoes and do everything they will do.” 

Gary Gebenlian

Nastanak i razvoj e-commerca

Iako postoji nekoliko različitih pretpostavki, najčešća je ona da je prva online kupovina zabilježena 1995. godine na Amazonu – kada je naručena knjiga.

26 godina kasnije online trgovina ne samo da je revolucionirala maloprodaju, već je olakšala svakodnevni život “modernim” kupcima. Bosna i Hercegovina ne zaostaje za svjetskim trendovima i danas je moguće kupiti online gotovo sve, ili kako mi u OLX-u volimo reći – od igle do lokomotive. Sa trenutnih 4.163.787 artikala u 2100 kategorija na OLX.ba svoj benefit ostvaruju i kupci i prodavači – kupcima je lako pronaći određeni artikal, a dostupnost velikog broja kupaca na samoj platformi prodavačima pospješuje prodaju.

U prilog pozitivnom rastu online prodaje u našoj zemlji pokazuje podatak da je u martu 2021. godine broj aktivnih artikala na OLX.ba veći za 36% u odnosu na isti period prošle godine.

Od toga, 40.72% otpada na artikle koji su označeni kao novi, dok 59,3% čine polovni artikli.

Ovaj podatak sam po sebi se može činiti kao neprezentativan, ali ukoliko u obzir uzmemo činjenicu da je u 2020. godine procenat novih artikala iznosio 35,5 %, možemo vidjeti YoY trend (Year on Year) rasta i u ovom segmentu.

U opsežnijem istraživanju koje smo proveli u 6. mjesecu prošle godine među našim kupcima i prodavačima na temu kupoprodajnih navika OLX.ba korisnika tokom epidemije koronavirusa  došli smo i do podatka da je više od 40% prodavaca u protekloj godini ulistalo nove proizvode na OLX platformu, što je jasan pokazatelj da OLX zajednicu, odnosno prodavce u Bosni i Hercegovini odlikuje brzina, kreativnost i direktan kontakt sa kupcima.

U istom istraživanju došli smo do saznanja da je pandemijska kriza u velikoj mjeri uticala i na promjenu navika kupaca s obzirom da je skoro trećina kupaca više nego inače kupovala online, skoro polovina kupaca smatrala je da će ubuduće kupovati online više nego ranije, a više od trećine će kupovati i plaćati online više nego ranije.

Jasno je da postoje kupci skloniji online kupovini, te da taj segment raste, kao što postoje (i postojat će) oni koji će se teško odlučiti da kupuju preko interneta. Međutim, na bazi ovih i sljedećeg podatka, može se pouzdano očekivati povećanje obima potrošnje putem digitalnih kanala: skoro polovina kupaca je u protekloj godini kupila novu vrstu proizvoda koju ranije nije kupovala online.

Pandemija COVID-19 zasigurno je ubrzala proces digitalizacije i prodavači su vidjeli rješenje u tome da pokrenu svoje e-trgovine kako bi opstale, a kupce da kupuju online proizvode iz trgovina su bile zatvorene zbog propisanih higijensko-epidemioloških mjera, ili zbog straha od zaraze. Ono što je bila potreba, sada je zapravo postala navika.

 Šta sve utiče na rast online prodaje

Dolaskom na OLX.ba, a primjenljivo može biti i na bilo koju drugu prodajnu web stranicu, kupci se već nalaze u zreloj fazi kupovine. Međutim postavlja se pitanje – Doveli smo kupca, šta sada?

Podaci Dotmetricsa za mart 2021. godine pokazuju da je na OLX-u čak 37,515,716 Pageviews-a ostvareno za kupce kojima su na stranicu došli sa svrhom – Online shopping (poređenja radi, 151,691,708 iznosio je ukupan broj pageviews-a u datom mjesecu).

U tom trenutku, kupcu je potrebno ponuditi “jednostavno” rješenje njegovih potreba – bilo da se radi o kupovini novog mobitela, odjeće, obuće…

Dvije stvari bez kojih nijedan online shop ne može su: naplata artikla i dostava. Njihova integracija ne samo da će pospješiti prodaju već će dugoročno uticati na satisfakciju kupaca koji ukoliko su zadovoljni pruženom uslugom, rado će se vraćati opet.

Kada je riječ o OLX.ba, broj realizovanih dostava također bilježi ogroman porast i u martu 2021. je veći za 89% u odnosu na isti period prošle godine.

S druge strane, kada je u pitanju online plaćanje, OLX.ba kao posrednik u kupoprodaji nema omogućeno kartično plaćanje za robe i usluge, ali ima navedenu mogućnost za plaćanje pretplate Shopova. U martu 2021. godine čak 373% više shopova se odlučilo na kartičnu uplatu u odnosu na isti period prošle godine, dok je porast omjera kartičnih uplata u odnosu na ukupan broj uplata u samo godinu dana porastao sa cca 5% na cca 17%.

Također, nedavno istraživanje kompanije Visa pokazuje da skoro četvrtina potrošača u Bosni i Hercegovini koristi pametni telefon za plaćanje i obavljanje transakcija, dok 48 posto svih ispitanika planira koristiti takvu opciju u budućnosti.

Zaključak

 Segment dostave roba i online plaćanja u skorijoj budućnosti zasigurno će doživjeti još veći procvat, jer je online prodaja jednostavno nezamisliva bez ova dva segmenta.

Svakodnevnim rastom aktivnih korisnika na OLX.ba, prisutnosti sve većeg broja profesionalnih profila, poznatih brandova na OLX.ba, količine dostava i ulistanja novih artikala možemo primijetiti da online kanal postaje sve priznatiji kada je pitanju prodaja.

Prednosti e-commerca su višestruke, a one se svakako najviše ogledaju u nižim troškovima poslovanja, većem i bržem dosegu potencijalnih kupaca, bržoj mogućnosti kreiranja akcija, kao i lakoj mjerljivosti rezultata.

Sa napretkom tehnologije i promjenama u ponašanju kupaca mijenjaju se i trendovi online prodaje, stoga proces optimizacije, istraživanja, konkurencije, analize svjetskih trendova i lokalnog tržišta gotovo nikada ne završava.

Digitalizacija i dostupnost informacija je dovela do toga da naši kupci češće i brže mijenjaju svoje kupovne navike, a na nama je da inovativnošću i rješavanjem njihovih potreba pronađemo svoj put do njih.

Izvori:

  • OLX Google Analytics 360
  • OLX interna baza
  • Dotmetrics
  • https://www.klix.ba/biznis/visa-istrazivanje-skoro-cetvrtina-potrosaca-u-bih-koristi-pametni-telefon-za-placanje-i-transakcije/210406099

    Napisao:

    Objavljeno 21.05.2021 u 17:00



    Ostavite odgovor