Test automobila – Kia XCeed 1.0 T-GDI EX Flow
Jedini Kristalno Jasan Krosover
Sedmodnevni test Kije XCeed otkrio je da se drugi krosoveri previše trude da budu SUV-ovi. XCeed se uopšte ne trudi da bude SUV. Zato i briljira kao krosover.
Tekst i fotografije: Safet Šatara
Vratimo se u 2006. godinu. Natasha Kampush je pobjegla iz skrivenog podruma Wolfganga Přiklopila, Google je kupio YouTube, a ubijen je i Saddam Hussein. Da, sve to se desilo prije 14 godina. No, dok se svijet još jednom gnušao nad američkim imperijalizmom, koji je te godine, u zavisnosti od toga koga pitate, svrgnuo Saddama Husseina, u staklenoj zgradi Audijevog Foruma u Ingolstadtu, Južnokorejska delegacija dogovarala je jedan od najvećih transfera svih vremena. Veći i od onoga koji se desio tri godine prije toga kada je Cristiano Ronaldo prešao iz Sportinga u Manchester United.
Nakon obroka koji je, barem se nadam, uključivao njemačko pivo, kobasice i bavarske perece, Martin Winterkorn, tadašnji predsjednik Audija i Chung Mong-Koo, šef Hyundaija i Kije, kuckajući čašom o čašu izgovorili su najvažniju riječ prilikom sklapanja svakog ugovora – “Prost” (prevod sa njemačkog – živjeli!). U tom trenutku još je ostalo da Peter Schreyer i Kovacs Miklos sa svojim timovima stave potpise na svoj transfer. Dvojica vrhunskih dizajnera, koji su do tada “crtali” Audija TT-a, Lamborghinija Murcielaga i mnoštvo drugih viskoprofilnih dizajnerskih projekata u cijeloj grupi Volkswagen, predali su svoje povjerenje u ruke Korejaca. Sve zbog jednog jedinog cilja – da Kiju naprave evropskom.
Kia Ceed
Tačno kada su Schreyer i Kovacs stigli u Kiju, počinje ozbiljnija priča o Ceedu – automobilu koji je krekovao najizazovnije tržište automobila na svijetu – tržište evropskih kompaktnih auta kakvi su Golf, Megane, 308 i slični. Sa svježim mozgovima, obrazovanim u najboljim evropskim univerzitetima za dizajn i naoštrenim u grupi Volkswagen, južnokorejci su izrodili auto koji se od evropljana izdvajao samo sa tri slova KIA. Da se isti takav pojavio iz škole Fiata ili, recimo, Opela, ne bismo ga ni smatrali “strancem”.
Ovu priču sam napisao jer nova Kia XCeed, sa kojom sam se družio kroz sedam dana, u sebi donosi sagu o evoluciji kompakta u Evropi kakvu mogu ispričati samo oni koji su svoj cijeli životni vijek proveli na Starom kontinentu.
Istina je da manji Ceed i dalje postoji. Sada ga možete kupiti u njegovoj trećoj generaciji, ali, nakon vožnje XCeeda, postavljam svjesno pitanje, trebate li? Ja sam uvjeren da je XCeed bolji izbor.
Kia XCeed
XCeed nije samo kompakt. To je krosover. Prije nego što zakolutate očima na pomen često pogrešno shvaćene riječi krosover, dozvolite da vam objasnim šta ta riječ znači.
Ukratko (i pojednostavljeno), krosover je podignuti mali auto koji nudi komforniju mobilnost u gradu, a znatno rasterećuje i upravljanje preko slabije održavanih puteva sa neravninama. Kada čujete riječ krosover, nemojte zamišljati da se s njim vječno vozite preko makadamskih bespuća i tražite puteve tamo gdje ih nema. Krosoveri nisu stvoreni za to. Stvoreni su da vam olakšaju život u gradu – da rade bolji posao nego što to rade kompakti.
Mjere i centimetri kažu da je XCeed duži od njegovih konkurenata VW T-Roca, Toyote CH-R-a, pa čak i Nissana Qashqaija. U isto vrijeme, sa ovim atraktivnim 18-inčnim felgama (šapnuću i lijepim), XCeed ima udaljenost od tla kao i Škoda Yeti. Za to vrijeme, nizak je kao prvi Citroen C3. Ne smijem ni zamisliti kakav je haos nastao u uredu gdje su Schreyer i Kovacs shvatili da se ovdje radi o krosoveru koji pobija sve dotadašnje ideje.
Neobične dimenzije i interesantni detalji smjestili su ga u neki zaseban izolovani džep, gdje se razlikuje od svih drugih krosovera. Još važnije od toga, XCeed nosi onaj dašak inovacije i jedinstvenosti kakav je nosio i onaj iz 2006. godine. To i ne čudi. Danas je, nekadašnji dizajner Peter Schreyer, jedan od predsjednika kompanije Kia (prvi nekorejski predsjednik Kije svih vremena). Ne može se oteti utisku da se ispod oka ovog 67-godišnjaka i njegovog mađarskog kolege, odigravala i igra oko XCeeda. Schreyer i Kovacs predvodili su istraživački tim koji je iznjedrio jedinog istinskog krosovera koji se ne stidi toga što je zapravo samo povišeni kompakt. I ne samo da se ne stidi, nego izgleda kao da je ponosan na to.
Stil
XCeed ne pripada nekoj ustaljenoj formi. Neobičan je, kako dimenzijama tako i stilom. Njegova prednja i stražnja svjetla, savremeno opremljena LE diodama i ksenonima, drugačija su i od onih na Ceedu, a i na automobilu koji se danas zove ProCeed. No, očigledno je da su povećanjem udaljenosti od tla, Kijini dizajneri uspješno riješili problem koji je svaka Kia Ceed imala. Kia Ceed i ProCeed imali su prekratak i previše zašiljen poklopac motora. Pogledajte samo prednji dio prethodnog ProCeeda i sve će vam biti jasno.
Kratak poklopac motora je stilska muka koju muči gotovo svaki auto sa poprečno postavljenim motorom, ali sa većom udaljenošću od tla i uskim staklenim površinama, XCeed ne izgleda slabašno ili nedovršeno. Ustvari, moram iskoristiti riječi koje se koriste kada čitate o automobilima koji na sva usta hrane svoj ego sa rječju premium. Kia XCeed izgleda prefinjeno i gotovo sofisticirano.
Uska stražnja svjetla su izdašno popunjena LE diodama. Izgledaju atraktivno i tokom dana i tokom noći.
Moje je mišljenje da XCeed izgleda čak bolje i od novog četverovratnog ProCeeda. To je svakako zaostavšina krova sa oblikom koji podsjeća na krovove koje vidimo na kupeu. Još da ima vrata bez gornjeg okvira, XCeed, i ovako jedinstven, potpuno bi se izdvojio iz svih znanih formi specifičnih za krosovere. Prema tome, ovakav XCeed i mijenja ono što je nekada bio trovratni ProCeed. Izgleda kao da isijava nestašnost, razigranost i mladolikost koja je bila glavna odlika trovratnih ProCeedova. Pored njega se odjednom ostali “obični” kompakti i krosoveri čine preozbiljnim. Bez trunke zabave i buntovništva.
Uske staklene površine oduvijek su otvarale prostor za egzotičniji dizajn. XCeed ne bježi od takvih trendova, pa se uz kupe oblik krova šunja u posebnu nišu krosovera koji podržavaju nešto kitnjastiji i smjeliji stil.
Komfor
Još od vremena prvih Kija u Evropi, dokoni su uzduž i poprijeko proučavali ono što vide u ovim istočnjačkim autima i obično ih upoređivali sa onim što nosi Evropa. Prije samo petnaestak godina, podsmjesi upućeni neobično dizajniranom Riu ili Picantu, bili su dio svakodnevnice. No, Kia je tada, u još jednom briljantnom potezu, izabrala najbolje mjesto za promociju Ceeda. Pojavio se kao “auto razumne cijene” u megapopularnom TopGearu gdje se za njegovim volanom našao Matt LeBlanc koji je za njega rekao da je “dobar mali auto”, a prije njega vozili su ga i Rowan Atkinson, Tom Cruise i druge zvijezde.
Zašto je ovo bitno za komfor? Bitno je iz prostog razloga jer je tada Kia bila dovoljno svjesna i sampouzdana da svog kompakta veže za najslavnije, čime je prosječnom kupcu gotovo podsvjesno obećala da u njemu može očekivati barem ono što nude i drugi.
Konzola je moderna, sa velikim displejom na centru. Obložena je imitacijom kože, a na drugim površinama ispod prstiju se nalazi meki materijal. Kia XCeed nudi dobrodošlicu bolju od svojih prethodnika. Problem mogu biti prilično uska prednja vrata. Interesantno, pored XCeeda, ovaj problem sam primijetio i na sasvim drugačijem automobilu – Alfa Romeo Giuliji.
Fast Forward do 2020. godine i na sceni imamo Kiu XCeed 1.0 T-GDI EX Flow koji košta 38.990 KM. Da se razumijemo, niti bi ga Matt LeBlanc vozio umjesto jednog od barem pet Porschea koji mu stoje u garaži, niti bi Rowan Atkinson svjesno tražio da ga vozi umjesto nekih dragulja u njegovoj automobilskoj kolekciji. I pored toga, ovako opremljen, sa sjedištima i volanom obloženim kožom, grijačima za ruke na volanu i infotainmentom koji podržava i Android i iOS, XCeed samopouzdano gleda u oči sve druge krosovere. I to bez obzira na to da li su im korijeni na istoku, na zapadu ili u Evropi.
Grijanje sjedišta i grijanje volana može izgledati precijenjeno, ali samo do trenutka kada se prvi put nađete iza volana automobila koji je proveo cijelu noć pod sniježnim pokrivačem i na -10 stepeni Celzijusa. Tada ova oprema vrijedi svakog novčića.
Prije nego što sam i vozio ovaj auto imao sam osjećaj da će Kia u korist njegovog dizajna žrtvovati dosta prostora u kabini, ali osim neobično niskog vjetrobranskog stakla, i gotovo neiskoristivog stražnjeg vjetrobranskog stakla, sve se čini da je baš kako i treba da bude u kompaktu. Istina je da je u ovom slučaju ambijent mogao biti popravljen ambijentalnim svjetlima i zvukom četverocilindraša (a ne trocilindraša koji povremeno i napravi poneki neravnomjeran, gotovo uznemirujući takt).
Primijetili ste da sam napisao “baš kako i treba da bude u kompaktu”! Kia XCeed niti jednom svojom osobinom ne pokušava prikriti svoje korijene koji sežu duboko među male kompakte. Štaviše, naglašava ih gotovo kupe oblikom stražnjeg dijela i uređenjem u kabini koje bi se u gotovo identičnom obliku moglo presaditi i u manje automobile. Da budem još razumniji, reći ću da je XCeed jedini istinski crossover koji ni na jedan način ne pokušava uvjeriti kupca da je SUV. Recimo samo da T-Roc, CH-R, a posebno mali Peugeotovi krosoveri stilskim trikovima vječno, ali neuspješno uvjeravaju sve oko sebe da su SUV-ovi.
Sa zapreminom od 426 litara, prtljažni prostor Kia XCeeda za 26 litara nadmašuje prtljažni prostor Kije Ceeda treće generacije. Ipak, bitnije je to što je u prtljažniku prostranije nego u onome koji je u C-HR-u, a gotovo je istih dimenzija kao onaj u Qashqaiju.
Vožnja
XCeed me jeste uvjerio da ne želi biti više od krosovera, pa sam se sa tim razmišljanjem i našao iza njegovog trokrakog volana. Očekivao sam vozne osobine bliske onome što nam i manje Kije mogu ponuditi, ali utisak je da je XCeed podbacio na ovom testu.
Kako sam imao priliku da XCeeda direktno poredim sa prethodnim generacijama Kije Ceed, moram priznati da ne nosi ni približnu dozu vozačke strasti kao, recimo, prethodni ProCeed. Istina, ni prethodnici nisu prvaci u donošenju uzbuđenja za one kojima srce kuca malo brže, ali svi mi ponekad potražimo krajnosti iza volana.
Moram priznati da je jedinstveno iskustvo isprobati sve tri generacije Ceeda na jednom mjestu. Prvi Ceed donosi najviše vrijednosti, ProCeed je najzabavniji za vožnju, a XCeed najpraktičniji. Evolucija je ipak očigledna. XCeed jedini pripada današnjici.
U XCeedu se, u najmanju ruku, nisam osjećao ugodno tražeći vozačke krajnosti. Nisam siguran da li na tome mogu zahvaliti jednolitarskom turbotrocilindrašu koji je na niskim obrtajima prilično letargičan, ili povišenoj poziciji i prevelikom naginjanju XCeeda u krivinama. Recimo, poredeći ga sa prethodnim ProCeedom 1.6 sa 134 KS, XCeed 1.0 EX Flow se čini kao da je daleko veći i masivniji automobil. Nema ni traga okretnosti i spretnosti na kakve su me naviknuli kompakti. U ovim prilikama vozačkog razočarenja, najbolje se sjetiti da je udaljen od tla 18.4 centimetra. XCeed je krosover!
Krosoveri nisu ni zamišljeni da nam pružaju senzaciju vozačke strasti. Formirani su da nas što komfornije provuku kroz gradski haos olakšavajući svaki korak u toj neprekidnoj jutarnjoj i poslijepodnevnoj pustolovini.
XCeed ima tendenciju nešto većeg naginjanja u krivinama u odnosu na standardne kompakte. Za to krivim duži hod amortizera i povišeno težište. Vozite po propisima!
Nekoliko osnovnih prednosti XCeeda u odnosu i na kompakte su:
- slobodnije otvaranje vrata kada parkirate blizu visokih ivičnjaka (nećete udariti vratima u ivičnjak)
- lakše i samouvjerenije prelaženje preko usporivača na cesti (ili ležećih policajca)
- masivne plastične zaštite koje štite blatobrane i pragove od udaraca vratima drugih auta na parkingu
- povišena pozicija sjedenja za bolju preglednost (osim prema nazad, ali lako se naviknuti na prikaz onoga što vidi kamera)
Pored toga što je udaljen od tla kao i Škoda Yeti (18,4 centimetra), Kia XCeed prožeta je krosoverskim trikovima kao što su plastične zaštite na odbojnicima, krovni nosači i plastične zaštite na pragovima. Ako baš uronite u spiskove dodatne opreme, možete staviti kvakicu i pored opcije koja se naziva “zaštita zadnjeg odbojnika”. Radi se o metalnoj zaštiti na odbojniku tačno ispod vrata ptrljažnika. Košta 190 KM. Ovaj dodatak bi i stilski i praktično zaokružio XCeeda.
Istina je da svaki krosover nesebično nudi ovakve prednosti. Njihovi mali motori mogu se porediti i sa jednolitarskim trocilindrašem u XCeedu, ali čini se da je stilska usavršenost najvažnija karakterstika XCeeda. Na prvi pogled, konfuzniji je od većine drugih vozila na cesti ali upravo zbog toga gotovo je kristalno čist primjer među onima koji pokušavaju igrati u sivoj zoni između automobila i SUV-a.
Zaključak
18-inčne felge su jedan od najvažnijih ukrasa na XCeedu. Standardna su oprema uz paket EX Flow.
Žrtvujte nešto opreme i umjesto modela sa jednolitarskim T-GDI, kupite onaj sa 1.4-litarskim T-GDI-jem. Košta 2.000 KM više od testnog. Donosi još jedan cilindar ispod poklopca, 140 KS i više od 240 Nm obrtnog momenta. Neće ni trošiti puno više od 7.3 litra goriva koliko jednolitarski motor troši u gradu, a biće daleko komforniji za voziti i uglađeniji za slušati.
Cijena testnog vozila: 39.790 KM
Tehničke karakteristike Kia XCeed 1.0 T-GDI EX Flow
Zapremina motora: 998 ccm
Najveća snaga: 88,3 kW/120 KS
Obrtni moment: 172 Nm pri 1.500 – 4.000 o/min
Mjenjač: ručni, sa šest brzina
0-100 km/h: 11,3 sekunde
Maksimalna brzina: 186 km/h
Deklarisana prosječna potrošnja: 5,4 – 5,7
Paket opreme EX Flow
SIGURNOST:
- Bezbjednosni vazdušni jastuci za vozača i suvozača (suvozačev sa mogućnošću isključivanja)
- Bočni vazdušni jastuci i bočne vazdušne zavjese
- Elektronska kontrola dinamičke stabilnosti ESC sa TCS-om (sistem protiv proklizavanja) i VMS (pomoćni stabilizacioni sistem)
- ABS sistem kočenja sa elektronskom raspodjelom kočione sile – EBD i sistemom pomoći pri naglom kočenju – BAS
- Pomoć pri kretanju na uzbrdici (HAC)
- 16” prednji kočioni diskovi i 14” zadnji kočioni diskovi
- Elektronska blokada motora protiv krađe
- Prekid dovoda goriva u slučaju sudara
- Automatsko otključavanje vozila u slučaju sudara
- Sigurnosni pojasevi sa zatezačima
- Ručna parking kočnica
- Elektronska parking kočnica (EPB)
- Sigurnosni alarmni uređaj
- TPMS (sistem nadzora pritiska u pneumaticima)
- Rezervni točak
UNUTRAŠNJOST:
- Prednji i zadnji prozori sa automatskim spuštanjem/podizanjem i sistemom protiv blokiranja
- Krovna pregrada za sunčane naočale
- Svjetlo za čitanje naprijed i nazad
- Sjenilo na vozačevoj i suvozačevoj strani sa ogledalima i svjetlom
- Nasloni za glavu podesivi po visini
- Upravljač i ručica mjenjača presvučeni kožom
- Upravljač podesiv po dubini i visini
- Upravljač sa prekidačima audio uređaja
- Grijanje volana
- Sjedišta u kombinaciji tkanine i vještačke kože B-tip
- Vozačevo sjedište podesivo po visini
- Suvozačevo sjedište podesivo po visini
- Prostor za odlaganje na zadnjem dijelu prednjih sjedišta
- Zadnja klupa sklopiva i djeljiva u odnosu 60:40
- Središnji naslon za ruku sa držačem za čaše
- Središnji naslon za ruku, sa podesivim klizačem
- Kuke za fiksiranje mreže u prtljažniku
- Hromirane unutrašnje ručice vrata
- Prednja konzola visokog sjaja
- USB priključak na središnjoj konzoli
SPOLJAŠNOST:
- 18” aluminijumski naplaci
- Automatsko paljenje prednjih svjetala
- Dnevna LED svjetla, poziciona LED svjetla
- Zadnja LED svjetla
- LED bi-funkcionalna projekcijska svjetla
- Spojler sa LED HMSL svjetlom
- Zadnja LED svjetla za maglu
- Prednja svjetla za maglu
- Zatamnjena stakla
- Električno podesiva i grijana vanjska ogledala u boji vozila
- Automatski preklopiva širokougaona vanjska ogledala
- Pokazivači smijera smješteni na vanjskim ogledalima
- Krovni nosači
- Dodatno zatamnjena stakla
UDOBNOST:
- Daljinsko centralno zaključavanje sa sklopivim ključem
- 3 x 12V utičnice za punjenje
- Držač za čaše u prednjem dijelu
- Automatski klima uređaj sa dvije zone i odmrzavanjem vjetrobranskog stakla
- Otvori za grijanje zadnjeg dijela
- Audio sistem sa 8'' LCD displejom osjetljivim na dodir; povezivanje sa pametnim telefonom (Android Auto i Apple Carplay), Bluetooth® povezivanje sa funkcijom glasovnog upravljanja, radio prijemnik, USB priključak
- 2 prednja zvučnika, 2 zvučnika u zadnjim vratima i 1 visokotonac
- Bluetooth uređaj sa prepoznavanjem glasa
- Putni računar sa 4,2” Supervision LCD displejom i reostatom
- Tempomat
- Drive Mode Selection – izbor načina vožnje (samo na DCT mjenjaču)
- Unutrašnji retrovizor sa automatskim zatamnjivanjem
- Senzor za kišu
- Kamera za vožnju unazad sa prikazom na ekranu audio uređaja
- Zadnji parking senzori sa zvučnim upozoravanjem i mogućnošću isključivanja
- Grijanje prednjih sjedišta
Pingback: Test automobila – Hyundai Kona 1.0 T-Gdi 6M/T Love It – OLX.ba blog